شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مدیر روابط عمومی موسسه اعتباری ملل گفت: امروزه نقش روابط عمومی بر بنگاههای اقتصادی و پیشبرد اهداف اقتصادی در کشورها را نمیتوان نادیده گرفت و از آن غافل شد.
به گزارش سرویس بازار ایسنا، امیررضا خلیلی، مدیرروابط عمومی موسسه اعتباری ملل درباره نقش روابط عمومی در بنگاههای اقتصادی گفت: در دههها و سالهای گذشته نقش روابط عمومی مانند امروز شناخته شده نبود و صاحبان قدرت و ثروت تلاش میکردند تا با زور و قدرت مالی خود، حرفشان را به کرسی بنشانند و با اتکا به همین منابع، با افکار عمومی مقابله کنند اما با گذشت زمان و با گستردهشدن جوامع و افزایش مراودات اجتماعی، رهبران و صاحبان قدرت دریافتند برای نفوذ به درون انسانها و در اختیار گرفتن افکار عمومی، نیازمند ارتباطات گستردهتر هستند و اینچنین نقش روابط عمومی به مرور زمان و طی سالهای اخیر پررنگتر شده است.
وی افزود: به اعتقاد کارشناسان، روابط عمومی یک فعالیت و اقدام مدیریتی است که امروزه نقش یک دیدهبان را بر عهده دارد؛ به گفته «رکس هارلو» - از پیشگامان روابط عمومی در جهان و بنیانگذار انجمن روابط عمومی آمریکا- روابط عمومی، یک وظیفه و کار مدیریتی مشخص است که به ایجاد و حفظ و خطوط دو جانبه ارتباطی، درک دو جانبه و همکاری متقابل بین یک سازمان و عموم مردم کمک میکند.
مدیرروابط عمومی موسسه اعتباری ملل بیان کرد: در عصر حاضر، روابط عمومی در سطح استراتژیک و عالی یک سازمان قرار دارد و جایگاه آن در درون هیأتمدیره سازمان است. از آنجا که اجرای برنامه تغییر و تحول در هر سازمان با مخالفت بخشی از کارکنان همراه بوده نقش روابط عمومی در این سطح بسیار حائز اهمیت است زیرا این بخش با بررسی واکنشهای مخاطبان در برابر تغییرات و پیامهای سازمانی میتواند به سازمان مربوطه کمک کند تا تصمیمات نامناسب خود را شناسایی و به بهبود آن مبادرت ورزد. در واقع، روابط عمومی با مطالعه مشکلات و مسائل موجود پیرامون سازمان در نقش پزشک سازمانی ظهور و پس از تحقیق درباره مشکل و تشخیص عوامل به وجود آورنده آن، برنامه مناسب و پیشنهادی عملی خود را در اختیار مدیریت سازمان قرار میدهد.
وی افزود: در این میان نقش و قدرت روابط عمومی در پشتیبانی فعالیتهای فروش و بازاریابی سازمانها یا بنگاههای اقتصادی، را نباید نادیده گرفت زیرا حضور پررنگ این بخش نه تنها بسیار مهم و حیاتی است بلکه باعث افزایش «سهم از اذهان» و به طبع آن «سهم از بازار» میشود. در واقع روابط عمومی میتواند نقش مهمی در توسعه برنامههای پیشبرد فروش بازی کرده و مشتریان کنونی را افزایش دهد. به علاوه روابط عمومی یک اهرم پرقدرت و بهینه برای عرضه و فروش ایدهها، ورود به بازارهای جدید، تغییر عقاید تثبیت شده، راهاندازی، ادغام و تصاحب شرکتها و در نهایت توسعه و پخش محصولات، خدمات، افکار و ایدههای جدید به شمار میرود.
خلیلی اضافه کرد: امروزه در همه سازمانهای دولتی و غیردولتی، موسسههای بازرگانی، واحدهای خدماتی، صنعتی و تولیدی، دانشگاهها در هر کشوری نیز، روابط عمومی جایگاه ویژهای برای توسعه همه بخشها داشته و همواره تلاش میکنند تا پشتیبانی و همکاری عمومی را به خود جلب کنند، این در حالی است که بسیاری از بنگاههای اقتصادی به دلیل غفلت از روابط عمومیها و حرکت نکردن به سوی بازاریابی به عمر خود پایان دادهاند.
مدیرروابط عمومی موسسه اعتباری ملل گفت: در عصر حاضر شرکتهای سرمایهگذاری و بنگاههای اقتصادی، برای دستیابی به سازمانی پویا و پیشتاز در بازار سرمایه، با در نظر گرفتن امکانات موجود در جهت جذب و بهکارگیری سرمایه و نقدینگی بازار و معرفی شرکت خود، از روشهای نوین ارتباطی در قالب فعالیتهای روابط عمومی بهره میبرند. در واقع شرکتهای سرمایهگذار به عنوان موثرترین موتور محرکه اقتصاد کشور و تقویت کننده صنایع مولد، میتوانند با بهکارگیری برنامههای راهبردی روابطعمومی به همراه طرح نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت آن و با بهرهگیری منسجم و یکپارچه از ابزارهای ارتباطی و رسانه به انتقالِ موثر و هدفمندِ پیامهای سازمان به مخاطبان پرداخته و آنها را همراه خود کنند.
وی افزود: در این میان برخی افراد بر این باورند که فعالیتهای روابط عمومی بیشباهت به بازاریابی نیست زیرا نقش موثری در معرفی و پیشبرد اهداف تجاری یک سازمان و بنگاه اقتصادی دارد؛ بله اگرچه روابط عمومی و بازاریابی هردو اهدافی برای کسب و کار دارند و هر دو متمرکز بر تصویر برند هستند اما مجموعه تیم بازاریاب مشتریان را در ایجاد انگیزه برای خرید یک محصول با برندی خاص ترغیب میکنند در حالی که روابط عمومیها با استفاده از ابزارهای لازم مشتریان را تشویق و قانع میکنند که یک محصول با برندی خاص را خریداری کنند.
خلیلی در ادامه بیان کرد: در حقیقت برنامههای روابط عمومی به عنوان ابزارهای کارآمد و موثر در زمینه ترویج و پیشبرد (Promotion Mix) از اهمیت بهسزایی در تحقق اهداف بازاریابی شرکتها برخوردار است. به اعتقاد کارشناسان، روابط عمومی جزو پیوستهای از یک آمیزه بازاریابی یکپارچه و متعادل است که حداقل باید درصدی از بودجه بازاریابی بدان تخصیص یابد.
مدیرروابط عمومی موسسه اعتباری ملل گفت: همچنین روابط عمومی میتواند نقش عمدهای در پشتیبانی یا راهاندازی کارکنان یا فعالیتهای مربوط به ارتباطات فروش و حفظ مشتریان داشته باشد اما در صورتی که این بخش نتواند نقش خود را به عنوان یک تاثیرگذار بر افکار عمومی و مخاطبان به خوبی بازی کند آن بنگاه اقتصادی قدرت رقابت را از دست میدهد و قطعا زمین میخورد.
|